08.12.2011
19,00 Uhr

 

Lecture-Performance
Models For Rehearsing the Script
Achim Lengerer
 

Achim Lengerer spricht über seine Publikationsreihe Scriptings und die neuste Ausgabe »Scriptings#24 Regarding Bulletin«, die zusammen mit Paul Gangloff, sowie Beiträgen von StudentInnen der Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, NL, entstand.

»Bulletin«, zwischen 1969 und 2001 von der Amsterdamer Galerie Art & Project herausgegeben, war eine auf vier DIN A4 Seiten reduzierte Publikationsreihe, mit jeweils einem KünstlerInnen Beitrag. »Scriptings#24 Regarding Bulletin« nimmt Bezug auf das Original , indem versucht wurde 40 verschiedene Reprints, oder Faksimiles mit einer »Verschiebung« (facsimile with a shift) zu produzieren.

Achim Lengerer lebt als Künstler in Berlin und Amsterdam. In seiner Arbeit beschäftigt er sich mit sprachbezogenen Fragestellungen, die er in Performances oder Rauminstallationen thematisiert . Seit 2009 betreibt er den mobilen Ausstellungsraum und Verlag Scriptings. Scriptings funktioniert als eine diskursive Plattform , ergänzend und parallel zu Lengerers Projekten. KünstlerInnen, AutorInnen, GrafikdesignerInnen, PerformerInnen ebenso wie VerlegerInnen werden zur Teilnahme eingeladen all jene also, die sich in jeweiligen den Formaten »Skript« und »Text« bedienen.


Scriptings#24: Regarding Bulletin


Edited by Paul Gangloff and Achim Lengerer.
A collaboration with the Graphic Design Department of the Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, NL.

With contributions by:
Timur Akhmetov, Ronja Andersen, May-Britt Boekel, Edwin Bonaffe, Rosan Dekker, Mélissa Faivre, Paul Gangloff, Mariska Gewald, Rudy Guedj, Lena Gollvik, Goda Gontyte, Eva Hoevenaar, Martin Huger, Asger Jacobsen, Quirin Jacques, Marcel Kaczmarek, Katya-Ekaterina Kholyapin, Ayse Koklu, Johanna Kotlaris, David Külen, Lesley 't Lam, Achim Lengerer, Anna van Lingen, Chi Long, Mislav , Josef Ondrik, Ohri Ogi, Bernhard Paul, Gaile Pranckunaite, Nerijus Rimkus, Sophie Rogg, Andrea Serego, Anton Stuckardt, Edmundas Stundzius, Maria Trenkel, Olya Troitskaya, Nora Turato, Judith van Werkenhoven.

Corner Cuisine in Betrieb ab 19 Uhr, Lecture-Performance um 20 Uhr.

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

29.02.2012
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
DREAMING THE MAINSTREAM
Mark von Schlegell
 


...


Art writer and science fiction novelist Mark von Schlegell will read from and discuss his forthcoming book DREAMING THE MAINSTREAM: critical fantasies of U.S. power (Merve Verlag, Berlin). The talk will propose the state of publishing today, the history and transformation of science fiction in the 21st century context -- and propose "fictocriticism" as a coherent generic response to the current cultural context.

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

11.04.2012
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
Stockhausen at Ground Zero
Hans-Peter Frehner , Christian Hänggi
 


Cage & Stockhausen, 1958


A few days after the World Trade Center attacks in 2001, the German avantgarde composer Karlheinz Stockhausen (1928−2007) held a press conference in which taken out of context he made the remark that they had been the greatest work of art. This caused great uproar and led to his condemnation by a general public who had not heard of him before. With some ten years distance, this lecture-performance will try to come to a less emotionally charged understanding of the ways in which these enigmatic comments may be interpreted.

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

15.05.2012
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
Criticism of Measure: God and the Naked Woman
Benoît Maire
 


Aesthetics of Differends, section 1, detail, photo credit: MNAM-Centre Pompidou


Since 2008 Benoît Maire has started writing a manual of aesthetics where images , objects and writing take form to bring forth some of contemporary aesthetics’ main issues. Starting from the differend (insurmountable conflict) between saying and seeing , Benoît Maire works in an in-between where art and philosophy merge into a practical use where forms spread out and surpass one another. Neither philosophy, nor art, the Aesthetics of Differends looks to corrupt classical formats by the experimental use of theory. This reading in Zurich will be based on the relationship between liberalism, nudity, pleasure and language to propose a criticism of measure: the work and thoughts of Manet, Masacio, God, Perry Anderson, Catherine Malabou, Jean-François Lyotard, Bruno Bostells and Judith Butler will notably be at stake.

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

20.09.2012
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
Performative Lecture No3
YOU THE BETTER I

Sarah Bernauer , Fork Burke , Garrett Nelson
 


...


The Performative Lectures ist eine konzeptuelle Reihe der Künstlerin Sarah Bernauer und des Künstlers Garrett Nelson. Angesiedelt zwischen Vorlesung und Performance behandelt die Lecture aktuelle künstlerische Fragestellungen, Haltungen und Taktiken. Jeder Lecture geht eine intensive Vorbereitungsphase voraus, in der Bernauer & Nelson jeweils ein neues Setting an Charakteren und Kommunikationsmodellen entwerfen.

Special Guest: Fork Burke

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

20.10.2012
19,00 Uhr

 

Lecture-Performance / Lesung / Performance / Workshop
Ein Buch bei Nacht
Objekte aus der Bibliothek Andreas Züst


...


Programm Samstag, ab 19 Uhr, stündlich :

Salome Hohl:
Dekonstruktion eines Vierecks, im
Viereck. Ein Versuch mit dem
Spiralkneter
(Lesung)

Samuel Bänziger, Mara Züst:
«Insert I Ein Buch bei Nacht»
(Präsentation)

Sereina Steinemann:
Das neue Heft
(Workshop)

Heinz Emmenegger:
KANNT oder WENIGER
(Lesung)

Macuso Vikovsky
(Konzert)

GRRRR :
am Zeichenstift
(Kunst)

Lucie Kolb:
Liste, Titel, Zitat. Über das
Adressieren von Kunstwerken
(Vortrag)

Anina Schenker:
schreibt einen Brief
(Kunst)

DJ Fascinación
(turntables)

Ein kleiner Imbiss wird während des Abends serviert.

Mehr Infos:

http://www.ebbn.ch

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

29.10.2012
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
'WTF?!'
Nick Thurston
 

This evening of poetry readings will feature works from the loose and emergent field) known as ‘conceptual writing’. Practioners in this field have come to understand the conversations about conceptual writing as being unresolved somewhere between poetics and aesthetics via new media theory. Following that trans-disciplinary spirit , and in keeping with the Intermedia precedents for this kind of writing, Nick will perform readings from his own published works and other’s.


Sucking on Words' sound poetry event, Whitechapel Gallery, London, February 2012. Photo courtesy of the gallery


A renewed interest in the effects of networked technologies on the semantics, syntaxes and labour processes of contemporary writing will be the focus , following Nick’s basic research project of writing on the inside of contemporary art onto the outside of the register of literature. Any conversations about how these media also effect distribution and reading experiences will be a very welcome bonus!


Further reading:

Nick Thurston
http://afterall.org/online/7239

Conceptual writing
http://www.ubu.com/concept/

Organized by Lucie Kolb & Romy Rüegger
http://www.withwith.ch

Posted by Stefan Wagner

07.02.2013
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
Von Lücken, Leerstellen und Zeugen
Nicole Biermaier , Françoise Caraco
 




Ausgehend von zwei Fotografien aus dem jeweiligen Archiv der Künstlerinnen, werfen die beiden Fragen nach Wahrheitsgehalt, Herkunft und Symbol des jeweiligen Dokumentes auf.

Nicole Biermaier und Françoise Caraco versuchen die Bedeutungen von diesen zwei fotografischen Dokumenten zu interpretieren. Sie geben einen Einblick in ihre Auseinandersetzung mit der Erinnerung oder der produzierten Vergangenheit aus intimer Perspektive.

Posted by Delphine Chapuis Schmitz

27.02.2013
20,00 Uhr

 

Lecture-Performance
‘Driving the Blues Away’
A Monologue by Olof Olsson

Olof Olsson
 


...


Do you know the origin of Coca-Cola? Or the secret powers of Swiss triangular milk chocolate Toblerone? Why do we call a company that makes computers ‘Apple‘ and not ‘Jobs‘ and Windows ‘Windows‘ and not ‘Gates‘? And what has sanitary porcelain to do with all this? There is only one way to find out.



Please join us for the Swiss premiere of ‘Driving the Blues Away’


...

Posted by Delphine Chapuis Schmitz